Project:
Waar:
Opdrachtgever:
Aan het woord:
Renovatie van 288 woningen
Wiekslag, Capelle aan den IJssel
Woningcorporatie Havensteder
Liset Juffermans,
bewonersbegeleider van Heembouw
Project:
Renovatie van 288 woningen
Waar:
Wiekslag, Capelle aan den IJssel
Opdrachtgever:
Woningcorporatie Havensteder
Aan het woord:
Liset Juffermans,
bewonersbegeleider
van Heembouw
In de pré-coronatijd onderhield Heembouw in de voorbereiding op de draagvlakmeting veel persoonlijk contact met de huurders. Zo vergezelde Liset de uitvoerder tijdens het opnamegesprek. Terwijl haar collega de technische staat van de woning in kaart bracht, maakte zij kennis met de huurder en zijn persoonlijke omstandigheden, en lichtte ze het meegebrachte informatieboekje toe. Daarnaast werden alle huurders in een later stadium groepsgewijs uitgenodigd voor een bezoek aan de modelwoning. Liset: “Ik hoef niemand uit te leggen dat deze werkwijze in de huidige coronatijd niet meer kan. We moesten het aantal fysieke contactmomenten terugschroeven. De technische opname bleef, maar ik kon daar niet meer bij aanwezig zijn.” Heembouw koos er noodgedwongen voor om ook het overige contact met bewoners zoveel mogelijk via de mail en telefoon plaats te laten vinden. Zo werd het informatieboekje thuis bezorgd en kon de modelwoning op afspraak bezocht worden, alleen als telefonische uitleg niet voldeed.
Liset: “Hoewel het niet anders kon, voelde het niet goed. We weten uit ervaring dat mensen het prettig vinden om met eigen ogen te zien hoe hun woning er na de renovatie uitziet en uit welke opties (bijvoorbeeld kleur en kastjes) ze kunnen kiezen. Dus dachten we, als dat niet live kan, dan doen we dat maar virtueel.” Zo gezegd, zo gedaan. Heembouw nam een filmpje op van de modelwoning. Op het filmpje is vertrek voor vertrek te zien hoe de maatregelen in de praktijk uitpakken. De informatiekaartjes en de gesproken tekst die het beeld ondersteunen, zijn ook terug te vinden in het bijvoorbeeld het informatieboekje. De reacties van de huurders waren erg positief. Liset: “De mensen vinden het handig omdat ze het filmpje op ieder moment kunnen bekijken en ook aan naasten kunnen laten zien. De huurders die ook nog de modelwoning bezochten, gaven aan dat het filmpje een heel waarheidsgetrouw beeld geeft. We ontvingen ook nog een goede tip hoe we het filmpje nog beter kunnen maken. Het is leuk om zo’n grote betrokkenheid te ervaren.” Liset en haar collega’s zijn van plan om de virtuele rondleiding ook in andere projecten te introduceren. Liset: “Een virtuele rondleiding is een uitstekende aanvulling gebleken op onze communicatiemiddelen. We gaan er dus zeker mee door. Ook na de coronatijd.”