Bouwen op een eiland daagt je uit na te denken over hoe je al het bouwmateriaal op locatie krijgt. Bij Kaageiland zijn er twee logische opties: met de vrachtwagen op het autopontje of per schip over het water. Transport via de autopont zorgt voor veel overlast voor omwonenden en kan de bouwsnelheid vertragen. Transport per schip is daarentegen weer aan de prijzige kant. Om bouwoverlast voor omwonenden te beperken en de kosten van het bouwtransport te verlagen, is er gekozen voor een bouwsysteem dat de minste transportbewegingen nodig heeft per schip. Zodoende is het appartementencomplex modulair ontworpen: elk appartement bestaat uit twee modules die per schip vervoerd kunnen worden. De prefab modules worden op een externe locatie in een fabriek opgebouwd, per schip naar de locatie gevaren en met een kraan op hun plek gehesen. De bouwtijd op locatie komt zo uit op enkele maanden in plaats van een jaar.
Bouwen op een eiland daagt je uit na te denken over hoe je al het bouwmateriaal op locatie krijgt. Bij Kaageiland zijn er twee logische opties: met de vrachtwagen op het autopontje of per schip over het water. Transport via de autopont zorgt voor veel overlast voor omwonenden en kan de bouwsnelheid vertragen. Transport per schip is daarentegen weer aan de prijzige kant. Om bouwoverlast voor omwonenden te beperken en de kosten van het bouwtransport te verlagen, is er gekozen voor een bouwsysteem dat de minste transportbewegingen nodig heeft per schip. Zodoende is het appartementencomplex modulair ontworpen: elk appartement bestaat uit twee modules die per schip vervoerd kunnen worden. De prefab modules worden op een externe locatie in een fabriek opgebouwd, per schip naar de locatie gevaren en met een kraan op hun plek gehesen. De bouwtijd op locatie komt zo uit op enkele maanden in plaats van een jaar.
Waar normaal gesproken bij een ontwerp een bouwsysteem wordt gezocht, vroeg dit project om een andere aanpak. Het appartementencomplex is namelijk ontworpen aan de hand van het houten bouwsysteem van Finch Buildings. Dit bouwsysteem heeft een hele heldere, maar harde maatvoering, wat zeer bepalend is voor het ontwerp. De structuur bestaat namelijk uit een houten kolommen- en liggerstructuur met een beukbreedte van 3,60m en voorzien van CLT appartementen vloeren. Een voordeel hiervan is dat je bij alle gevels de mogelijkheid hebt om openingen (ramen/deuren) te creëren, zonder constructieve consequenties.
Het appartementencomplex wordt ook voor de flora en fauna een plek waar planten graag groeien en beestjes graag willen zijn. Samen met Atelier GroenBlauw is er een studie gedaan naar natuurinclusieve en klimaatadaptieve maatregelen. Zo is in het ontwerp een groene gevel geïntegreerd met vogel nestkasten. Er komt een groen dak dat zorgt voor een toename van biodiversiteit en bij regen zorgt voor een natuurlijk waterverloop. Het overtollige water stroomt over op het omliggende terrein naar een verdiepte groenstrook (wadi) en het oppervlaktewater, waardoor er geen gebruik wordt gemaakt van het riool. Het huidige terrein wordt volledig heringericht en er komen groene parkeerplekken voorzien van halfverharding. Bomen en beplanting op het omringende terrein zorgen bovendien voor de benodigde “coolspots” en samen met de wadi maken deze een mooie biodiversiteit mogelijk.